Tocht van 1917
Mooi winterweer met hobbelig ijs en harde wind
Voor de derde keer binnen 9 jaar werd het startschot voor een Elfstedentocht gelost en het aantal deelnemers was gestegen naar 153 rijders. Van hen waren er 45 die meededen aan de wedstrijd en de andere 108 aan de tocht. De dag ervoor was oud-wereldkampioen schaatser Coen De Koning nog van plan om door te reizen naar de nationale kampioenschappen in Veendam, maar toen bleek dat concurrent Jan Ferwerda wel meedeed met de tocht schreef ook de Koning zich snel in.
De wedstrijd
Het ijs was ondanks het gunstige winterweer niet zo best. Door de plotselinge invallende vorst in combinatie met harde wind was het ijs hobbelig geworden. Meteen na de start nam De Koning het initiatief en zorgde er met zijn flinke tempo voor dat de deelnemers snel in groepjes werden versnipperd. De kopgroep waar hij onderdeel van was, kwam twaalf minuten over zes aan in Dokkum. De Koning bezeten van de gedachte voor de winst, deed er schaatsend in de duisternis en met lichte sneeuwval nog een schepje bovenop. Sjoerd Swierstra lukte het om lange tijd vlak achter De Koning te blijven schaatsen. De twee reden veel sneller dan in 1912 en overrompelden de tijdscontroleurs in Franeker en Harlingen. De volgende steden werden gewaarschuwd voor de snellere aankomst. Ook het tijdsverschil tussen de 2 heren liep op. In Hindeloopen zat er al een kwartier tussen.
Sloten stond bekend om zijn goede snert en sommige rijders hadden het eten bewust uitgesteld. Ze werden teleurgesteld, want het was oorlog en er was weinig te koop. Als compensatie werd er Friese worst en glazen met geklopte eieren uitgedeeld. In Sloten stonden er achttien gidsen klaar om de rijders over de Morra, de Fluessen en het Slotermeer te loodsen. De gidsen hadden reddingsmiddelen en lantaarns bij zich. Geen overbodige luxe om niet te verdwalen. Om zeven minuten voor drie ‘s middags was het met een grote voorsprong dat De Koning triomfantelijk Leeuwarden binnenkwam samen met zijn gids Jan Poepjes, die hem vanuit Sloten had bijgestaan.
Janna van der Weg was de eerste vrouwelijke deelneemster van 1917 die de finish in Leeuwarden haalde.