Informatie deelnemers
Wat u moet weten over inschrijving, start, tocht en uitschrijving
Met de huidige techniek kan de gehele inschrijving digitaal kunnen afwikkelen. Zelfs de stempelkaart kan achterwege gelaten worden doordat elke rijder een transponder heeft en passages op de route online worden vastgelegd. Maar we koesteren de tradities en daarom zullen we deze mogelijkheden niet gebruiken. Belangrijke uitgangspunten blijven:
- de dag voorafgaande aan de tocht - de dag van de inschrijving - halen de deelnemers persoonlijk de stempelkaart en startbewijs op;
- de gepersonaliseerde stempelkaart en startbewijs wordt uitgereikt na controle identiteit, bezit lidmaatschapskaart en bewijs van betaling;
- bij de start leveren de deelnemers het startbewijs in;
- bij het volbrengen van de tocht wordt de volle stempelkaart ingeleverd, als bewijs van inlevering ontvangt de deelnemer zijn/haar startbewijs retour;
- Een volle stempelkaart geeft recht op een Elfstedenkruisje.
Hoe is dan het proces rondom inschrijving?
Na de aankondiging kunnen de leden direct online ‘een ticket kopen’. Dit ticket geeft recht om op de dag van inschrijving je stempelkaart en startbewijs op te halen. Deze ticket noemen wij het tochtgeldbetaalbewijs.
Via de website van de vereniging ga je naar de je eigen ledenpagina (inloggen voor leden, rechtsboven op elke pagina), hier tref je dan een link aan om in te loggen bij een organisatie welke online tickets verkoopt. Via het online platform van deze organisatie reken je digitaal je inschrijfgeld voor de Elfstedentocht af en ontvang je een tochtgeldbetaalbewijs (ticket, bewijs betaling).
Op de dag van inschrijving neem je mee:
- Je eigen lidmaatschapskaart
- Tochtgeldbetaalbewijs (digitaal op mobiel of print)
- Geldig legitimatiebewijs
Om het inschrijfproces overzichtelijk te houden en lange wachttijden te voorkomen staat op het tochtgeldbetaalbewijs een advies inschrijftijd (staat ook vermeld op je eigen ledenpagina). Bij deze adviestijd wordt rekening gehouden met de af te leggen reisafstand. Hoe dichter je bij Leeuwarden woont, des te eerder de adviestijd voor inschrijving.
Bij binnenkomst in de Elfstedenhal te Leeuwarden (plaats inschrijving) word je gecontroleerd op een geldig tochtgeldbetaalbewijs en een geldig legitimatiebewijs. Zonder dit bewijs kom je er niet in en op dubbel gebruik van tochtgeldbetaalbewijzen wordt eveneens gecontroleerd.
Vervolgens ga je naar jouw inschrijfunit (staat vermeld op je tochtgeldbetaalbewijs). Na controle identiteit, geldig tochtgeldbetaalbewijs en lidmaatschapskaart ontvang je je eigen stempelkaart gecombineerd met startbewijs, eventuele laatste instructies en word je een polsbandje omgedaan. Bij de volgende stap wordt jouw stempelkaart door middel van de barcode aan het te ontvangen startnummer (in envelop) gekoppeld, welke weer gekoppeld is aan de te ontvangen chips voor op je helm en zijkant van je been (transponder).
Nu ben je klaar om de volgende dag te starten in de aangewezen startgroep. Via een aparte uitgang verlaat je de Elfstedenhal.
Controleer je gegevens
Zonder inloggegevens kom je niet bij het ledendeel op onze website, kun je niet betalen en is het niet mogelijk om in te schrijven en uiteindelijk de tocht te schaatsen. Controleer tijdig of je kunt inloggen! Krijg je de melding dat je emailadres niet bij ons bekend is of wil het inloggen niet, neem dan contact op via secretariaat@defriescheelfsteden.nl.
Wedstrijdrijders inschrijving
Voor wedstrijdrijders is de inschrijfprocedure grotendeels hetzelfde. Echter de betaling van het inschrijfgeld vindt voorshands nog ter plaatse bij inschrijving digitaal plaats.
Uitzonderingen inschrijvingen
Mocht er onverhoopt toch iets misgaan bij de betaling van de inschrijving, dan kun je je melden bij Bureau Bijzondere Gevallen op de dag van inschrijving met een geldig legitimatiebewijs en je lidmaatschapskaart. Ter plaatse kan dan alsnog betaald worden en kunnen de stempelkaart en startbewijs in ontvangst genomen worden.
Ben je je lidmaatschapskaart kwijt? Meld dit tijdig bij het secretariaat, via secretariaat@defriescheelfsteden.nl, op de dag van de inschrijving kun je via Bureau Bijzondere Gevallen een nieuwe lidmaatschapskaart ontvangen.
Voor een vlotte doorstroom zal iedereen begrijpen dat deze situaties tot een minimum beperkt moet blijven. Zorg er daarom voor dat je kunt inloggen op de website, in bezit bent van je eigen lidmaatschapskaart en dat je vooraf je inschrijfgeld betaald hebt.
Start
Op de dag van De Elfstedentocht meld je je bij de Elfstedenhal. Zorg ervoor dat je schoenen bij je hebt, er moet een behoorlijke afstand lopend worden overbrugd tot aan het ijs! Daarnaast is het belangrijk dat je de transponders op de juiste plaats draagt, polsbandje nog draagt (ontvangen bij inschrijving). Voor je eigen veiligheid is het dragen van een helm verplicht. Hierop wordt gecontroleerd!
Op je stempelkaart staat je startgroep en tijd: deze gegevens vind je ook bij het ledendeel van de website. Kom op tijd, maar ook niet te vroeg (het kan koud zijn!). Meld je bij de betreffende startkooi en deponeer je startbewijs (onderdeel stempelkaart) in de daarvoor bestemde bussen. Bij het betreden van de kooi ontvang je een hesje, dit hesje dien je verplicht te dragen tijdens de Tocht.
Tijdens de tocht
Veel deelnemers zullen bij de start en/of tijdens het laatste deel van de tocht in het donker moeten rijden. Het is verstandig om verlichting bij je te hebben (monteren op je schaatshelm).
De organisatie zorgt niet voor drinken en voedsel tijdens de tocht. Wel leert de ervaring van voorgaande edities dat er veel lokale initiatieven zijn voor ‘ Koek en Zopie’, waar je terecht kun voor de noodzakelijke energie. Langs de route zijn diverse EHBO-posten ingericht voor eerste hulp.
Vergeet niet je stempel te halen in elke stad!
Mocht je onverhoopt eerder moeten afstappen dan zijn er op diverse plekken langs of nabij de route om met bussen naar Leeuwarden te reizen. Geadviseerd wordt om het thuisfront direct te informeren. Afmelden bij de Elfstedenhal is niet nodig.
Finish en afmelden
Na de finish en afstempelen is er vervoer voor de deelnemers geregeld naar de Elfstedenhal. Daar meld je je af, laat je je polsband zien, lever je de transponders en je stempelkaart in en ontvang je als bewijs van inlevering je startbewijs retour. Een geldige stempelkaart geeft recht op een Elfstedenkruisje, deze wordt nagezonden.
NB: Door omstandigheden kan het nodig zijn om van de beschreven inschrijf- en start/afmeldprocedure af te wijken, dit zal dat tijdig via de gebruikelijke kanalen worden gecommuniceerd met de leden.